Neslyšící uživatelé se znalostí znakového jazyka nejsou osoby s mentálním postižením!
Paní Kamélie k tomu dodává: „V zahraničí mají speciální domovy důchodců pro neslyšící seniory, kde je vyškolený personál ovládající komunikaci s neslyšícími osobami a zná jejich specifické potřeby. U nás podobná zařízení chybí.“
Pokud do vašeho pobytového zařízení sociálních služeb dojde žádost o umístění neslyšícího klienta, měli byste zvážit, jestli ho přijmete do tzv. „cílové skupiny běžných seniorů nebo osob se zdravotním postižením“. A také jestli zvládnete jeho potřeby, odpovídající speciální péči? Pokud se rozhodnete pro přijetí neslyšícího klienta a při tom nemáte ve svém zařízení zaměstnance se znalostí znakového jazyka či technické vybavení pro možnosti přepisu, pak byste měli spolupracovat s neziskovou organizací pro osoby se sluchovým postižením, kterou předtím váš neslyšící klient navštěvoval. Sociální pracovníci i přátelé z této organizace by ho navštěvovali, chodili by s ním na procházky po chodbě či zahradě, oslavili by s ním narozeniny, nosili by mu program aktivit či akcí pro neslyšící osoby. Nebo byste se měli obrátit na paní Kamélii se žádosti o vyslání dobrovolníka se znalostí znakového jazyka, věnujícího se trávení volného času a zdravotním procházkám s vaším neslyšícím klientem.
Sama paní Kamélie zažila šok při návštěvě nejmenovaného zařízení, kde navštívila nešťastnou neslyšící klientku, a proto Vám všem vzkazuje: „Než přijmete neslyšícího klienta do nového zařízení, berte prosím v potaz, zda patří do bezpečné, cílové skupiny běžných nebo zdravotně postižených seniorů a zda pochází z ,dobře situované´ a ,funkční rodiny´.“ Najdou se i takové dospělé slyšící děti, které jsou schopny umístit starou neslyšící maminku do domova seniorů mezi ,choromyslné´ klienty jenom proto, aby se o něj nemuseli starat. Ta maminka by tam pak byla samozřejmě velmi nešťastná. Těmto ,nepovedeným´ dětem jde hlavně o majetkový prospěch a jejich pohodlí. Je to šokující, že nešťastný neslyšící klient, ač svéprávný někdy nenajde zastání ani u odborníků! Neslyšící klienti mají přece právo se svobodně rozhodovat, vedení zařízení by nemělo poslouchat, co si přejí jejich děti. Prosím, sledujte, zda nejsou vaši neslyšící klienti odbýváni, využíváni či citově vydíráni svými vlastními rodinami a hajte jejich svobodná práva!
Paní Kamélie si přečetla v časopise UNIE článek, vydaný Českou unií neslyšících. Píše se tam, že před několika lety v jednom moravském domově seniorů zabili „choromyslní“ klienti neslyšící seniorku. Je velmi smutné, že prožila své stáří v takovém prostředí, ve velké nejistotě a ve stálém strachu. Navíc byla sociálně vyčleněna ze zdravé společnosti. Je třeba, aby slyšící personál bral neslyšící klienty takové, jací jsou, měl snahu jim vyjít vstříc včetně pomoci v těžké situaci a nenechával je v osamění a bez pomoci.
Myslete na to, že neslyšící klienti se dobře neorientují ve významu mluvených slov, cítí se bezmocní a bezradní v komunikaci s personálem, který znakový jazyk neovládá. Mezi personálem by se mělo vědět a mluvit o tom, co má podle vašich poznatků neslyšící klient za problémy, a to za přítomnosti tlumočníka znakového jazyka. Snažte se neslyšícím klientům porozumět a podejte jim pomocnou ruku.
Paní Kamélie, ač sama sluchově postižená, je přece jen ze stejného „masa a krve“ jako vy. Jste-li slyšící lidé, určitě dokážete neslyšícím klientům poskytovat stejně kvalitní péči jako ona sama, ne-li lepší. Jde o pomoc bližnímu!
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Kamila „Kamélie“ Spěváková, předsedkyně Tichý dům neslyšících, z. s.
Kamélie má od narození vrozenou sluchovou vadu a uměle vybudovanou řeč. Kromě psaní se věnuje třem organizacím – Tichý dům neslyšících, z. s., Česká unie neslyšících a Českomoravská unie neslyšících, kde se zabývá projektem „Domov pro neslyšící seniory“.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ztlumeno
Aby byly památky pro všechny lidi s postižením sluchu
Často bývá někde uváděno, že prohlídky jsou bezbariérové pro neslyšící. Je to však bezbariérovost pouze pro část lidí s postižením sluchu. Babička, která neslyší a něco takového navštíví s vnoučaty, z prohlídky převážně nic nemá.
Ztlumeno
Simultánní přepis a dění na pódiu musí být v jednom zorném poli
Pokud to tak není, nelze sledovat obojí současně. Tlumočník znakového jazyka také nestojí někde stranou a v jiné vzdálenosti. V ČR komunikuje česky (znakový jazyk není čeština) 98% lidí s postižením sluchu (asi 560 000 z 575 000).
Ztlumeno
Počet lidí s postižením sluchu v České republice
Přesný počet lidí s postižením sluchu, dejme tomu na +-500 v České republice, nikdy nikdo nespočítá, protože neexistuje oficiální evidence osob se zdravotním postižením. Z dostupných zdrojů si však lze udělat představu.
Ztlumeno
Jak píší nevidomí na dotykovém mobilním telefonu
Neslyším a potřebuji sdělení druhé strany v písemné podobě, protože komunikuji česky (zkrátka pouze neslyším - mluvím normálně), tak, jako 98 % lidí s postižením sluchu (třeba babička, která přichází vlivem věku o sluch) v ČR.
Ztlumeno
Obvyklé omyly o ohluchlých osobách
Ze strany neinformovaných lidí dochází často k záměně ohluchlých osob s lidmi nedoslýchavými nebo s těmi, kdo se neslyšící již narodili. V důsledku toho vzniká při kontaktu s ohluchlými lidmi mnoho omylů.
Ztlumeno
Využití strojového rozpoznání řeči od Microsoftu při poruše sluchu
Rozpoznání řeči má Microsoft opravdu velmi dobré. Málokdo však ví, že kromě diktování článků, e-mailů a dalšího, jej jde velmi dobře využít při komunikaci s osobou s postižením sluchu, která komunikuje česky.
Ztlumeno
Upozornění na zvuky pro osoby s postižením sluchu s notifikací
Pokud někdo neslyší, nevnímá běžné zvuky, při kterých si ten, kdo slyší často ani neuvědomuje, jak jsou důležité. Že pípla mikrovlnná trouba, zvoní domovní zvonek, štěká pes (na kterého nevidí) a podobné.
Ztlumeno
Mateřský jazyk a postižení sluchu v České republice
Velmi často se slyšící lidé domnívají, že pokud někdo neslyší, komunikuje ve znakovém jazyce. Je to kvůli neznalosti problematiky. Znakový jazyk má vlastní gramatiku, pravidla a s češtinou nemá nic společného.
Ztlumeno
Rozhovor ohluchlého s nevidomým: Hendikep je pouze drobnou vadou, která se dá překlenout
Nevidomý Karel odpovídá na dotazy, na které by kdekdo rád znal odpověď, ale ostýchá se nevidomého vyptávat. Karel dělal rozhovor se mnou (nevidomý s ohluchlým), tak „na oplátku“.
Ztlumeno
Titulky se zvýrazňováním slov nejsou vhodné pro osoby s postižením sluchu
Je velmi potěšující, když autor mediálního obsahu, opatří své video titulky. Avšak kvůli neznalosti problematiky mnohdy vznikne něco, čemu se titulky říkat nedá, protože nesplňují zcela základní parametry titulkování.
Ztlumeno
Titulky za pomoci AI pro zvýšení zhlédnutí vašich videí zdarma
Návod, jak vytvořit titulky pro vaše videa pomocí umělé inteligence, abyste zvýšili dosah a zpřístupnili obsah široké veřejnosti, a to bez přepisování či znalostí pravidel titulkování.
Ztlumeno
Technické a funkční parametry titulků pro osoby se sluchovým postižením
Jistě chcete, aby bylo vaše video přístupné všem. Opatřete ho tedy titulky, aby bylo přístupné široké veřejnosti. Titulky totiž nepoužívají pouze lidé neslyšící. Jsou využívány v různých situacích lidmi bez ohledu na stav sluchu,
Ztlumeno
Porovnání automatických generátorů titulků - buďte bezbariéroví
Je velké usnadnění práce, nechat si titulky k videu na Youtube a dalších sítích, komplet vygenerovat umělou inteligencí, avšak zatím to titulky moc nejsou. Spíše se získá text bez psaní, z něhož je třeba titulky vyrobit ručně.
Ztlumeno
Jak důležitá je znalost kontextu pro osoby s postižením sluchu
Při konverzaci s člověkem, který odezírá, nebo používá strojové rozpoznání mluvy, s převodem do textové podoby, je velmi důležitý kontext. A ten je třeba i to, že od číšníka neočekáváme sdělení jaké je počasí.
Ztlumeno
S překladem a výslovností, může osobám s postižením sluchu pomoci umělá inteligence
O chybné výslovnosti cizích slov, osobami s postižením sluchu, už jsem psal několikrát. Ti, co nikdy neslyšeli, že se vyslovuje „koka kola“, vyslovují tak, jak čtou a vypadají za úplné blby.
Ztlumeno
Jsem ohluchlý hudebník a hudba mi je lhostejná
Často se mě někdo ptá: "Štve tě, že neslyšíš hudbu?" Je to logické, zejména když jsem byl 20 let hudebník, a pak přišel o sluch. Rovněž se v době, kdy vídáme spoustu lidí se sluchátky na uších, vkrádá taková otázka na jazyk sama.
Ztlumeno
Aplikace používané osobami s postižením sluchu (jaký tarif)
Dostal se ke mně dotaz, jaké aplikace používají lidé s postižením sluchu, aby operátor zmapoval používané aplikace a udělal speciální tarif.
Ztlumeno
Bariéry nového webu České televize
Lidem bez postižení sluchu, určitě přijdou některé (ne-li všechny) z následujícího seznamu největších bariér, týkajících se skrytých titulků na novém webu České televize, jako úplné prkotiny.
Ztlumeno
Některé titulky jsou nežádoucí
Osoby s postižením sluchu, potřebují ke sledování televizoru, nebo videí titulky. Specifikum je v tom, že potřebují, aby byly v titulcích oznamovány zvuky. Teprve pak budou titulky vhodné ke sledování bez zvuku.
Ztlumeno
Bariéra pro diváky s postižením sluchu
Pokud někdo neslyší a potřebuje ke sledování televizoru skryté titulky, přichází často o informace na obrazovce, protože je titulky zakrývají. Tyto informační lišty však nejsou zbytečné (to by jinak na obrazovce nebyly).
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 124
- Celková karma 7,51
- Průměrná čtenost 789x
Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.
S podporou Blog iDNES.cz