Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obnovování bariér v komunikaci s klienty

Prostě už pouze neslyšíme natolik (nebo vůbec), abychom věděli, co říká druhá strana. Nadále mluvíme, čteme a píšeme česky. Pokud si zvolíme komunikaci v češtině, nechceme psát heslovitě, ale plnohodnotnou komunikaci.  

Leckdo umí dobře odezírat. Avšak odezírání není spolehlivé, je velmi náročné a také závislé na podmínkách (osvětlení, vzdálenost, artikulace a další). Kdyby bylo odezírání "čtení ze rtů", jak se mu dříve říkalo, stačilo by se naučit 25 písmen (jako v první třídě základní školy) a už by se jen četlo. Jenže některá písmena jsou však neviditelná zcela (h, ch, k, g), jiná napůl (s, c, d, t, z) další se zase snadno spletou jedno s druhým (b, p, m, ď, ť, ň) a z věty: "Strč prst skrz krk," se pak odezře třeba: "Trn, srst, trs, strk," což dává úplný nesmysl a z kontextu se domýšlí, co to asi mohlo být. U odezírání je totiž kontext nejdůležitější, takže když mi například řekne pracovnice za přepážkou na poště: "Tady to podepište," odezřu, co říká (kdyby to nebylo v kontextu u přepážky, neodezřu to) a seniorka, co si jde pro důchod také.
Na delší povídání to tedy u mě (o sluch jsem přišel náhle a zcela v 2003 - ve 40 let věku), ani u babičky, co přišla věkem o sluch, není. Nechceme "hádat", co říká druhá strana, když jdeme jednat o nějakém produktu. Často totiž záleží na každém slově, zejména u bank, operátorů, či poskytovatelů jiných měsíčně placených služeb (elektrika, plyn, atd.)  a chceme plnohodnotnou informaci.
Pro nás, kteří komunikujeme česky, je nejvhodnější simultánní přepis mluvené řeči. Prostě pouze neslyšíme a potřebujeme sdělení v jiné formě, nejlépe písemné.
Když jsem si na internetu přečetl článek, že Vodafone opět zavádí na svých pobočkách přepis (který zrušili), měl jsem velkou radost a byl rozhodnut, vrátit se k Vodafone od operátora, ke kterému jsem přešel, když u Vodafone přepis zrušili a na pobočce jsem nevěděl, co mi říkají.
Navštívil jsem tedy pobočku s přepisem, ale jsem z toho velmi zklamaný a zatím se tedy nevrátím, protože domluvit se na pobočce je pro mě prioritní. A domluvit se, bude myslím preferované i dalšími zákazníky, kteří komunikují česky a mluví.

Bylo to totiž téměř stejné, jako přede dvěma lety (2015) v České spořitelně a psal jsem o tom v článku Jak Česká spořitelna obnovila bariéru v komunikaci.

Když jsem na pobočce Vodafone požádal o přepis, pracovnice velmi ochotně přinesla tablet a pokoušela se přepis spustit. Tablet však zamrzal s hláškou, že nemá kompatibilní browser (pravděpodobně má prodejce tabletů nějaké 5 let staré modely a na nich staré prohlížeče), takže po snad dvaceti pokusech, zkusila spustit přepis na svém mobilním telefonu. Ten se tedy konečně spustil, ale rozhraní poskytovatele po nás chtělo, abychom napsali zprávu. Pravděpodobně proto, že poskytovatel služby přepisu, nepovažuje osoby, které mluví za neslyšící (ačkoli neslyší), ale považuje za neslyšící pouze ty, kteří neslyší a nemluví a "přepis" je pro něj "psaní" klientem.
Na moji námitku, že nechci psát na mobilu, aby to operátorka "přeložila" a napsala česky pracovnici o 2 cm výše, ale že normálně mluvím a potřebuji jen napsat, co mi pracovnice říká, nám operátorka poskytovatele napsala, že máme špatně nastavený mikrofon (tohle píší často, když chce někdo mluvit). Jak se dá v Androidu nastavovat mikrofon (když nic takového nejde), nám však nesdělila. Podle mě to byla pouze výmluva. Pracovnice Vodafone to tedy nakonec vyřešila tak (to už jsem byl v prodejně asi 50 minut a pustil dva zákazníky před sebe), že z jednoho mobilu telefonovala operátorce a na druhém mi bylo psáno, co říká.
Nebyla mi však psána slova, která pracovnice Vodafone vyslovila, ale jakýsi stručný obsah sdělení (z dvaceti vyslovených slov zestručněle pěti slovy).

 

Tohle pro mě není. A pro dalších 95 % osob s postižením sluchu  také ne. Chceme vědět doslova, co se řeklo, a obsah sdělení si vyvodíme sami. V České republice je totiž zhruba 0,5 milionu osob s postižením sluchu a z toho dejme tomu 480 000 mluví (komunikuje česky).
Věřím tomu, že zjednodušené psaní upřednostňují neslyšící, kterým je čeština cizím jazykem (a kteří jediní jsou pro poskytovatele služby neslyšící), jako bych upředňostňoval třeba já, zjednodušené psaní anglicky. Avšak když je čeština mým mateřským jazykem, vybral jsem si ji ke komunikaci na pobočce, tak jí přeci rozumím a není třeba, psát mi zjednodušeně, protože mě to doslova uráží.
Přijde mi to, že manažeři Vodafone (ale i České spořitelny), kteří zrušili přepis a schválili tento "čtvrtpřepis", ani neviděli předvedení, nebo že snad uvěřili tomu, že všichni, kdo neslyší, potřebují sdělení zjednodušit a své napsat.
Osobně by se mi nejvíce líbilo, kdyby si mohl klient vybrat, jestli tlumočení/zjednodušený přepis/nemluveni a vlastní psaní na tabletu/mobilu, nebo mluvení a psaní doslova.
Doslova píší přepisovatelé z řad mistrů světa, kteří přepisují pro Centrum zprostředkování simultánního přepisu, nebo pro předchozího poskytovatele přepisu na pobočkách.

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Ladislav Kratochvíl

Kráťa ohluchl ve svých 40 letech v roce 2003. Kromě psaní se věnuje vlastnímu webu (www.kochlear.cz), počítačovému poradenství a problematice ztráty sluchu ve středním věku a později. Zabývá se nejen touto tematikou a souvisejícími přednáškami, ale také možnostmi přepisu mluveného slova do textu v reálném čase.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Autor: Ztlumeno | čtvrtek 31.8.2017 7:55 | karma článku: 9,26 | přečteno: 295x
  • Další články autora

Ztlumeno

Aby byly památky pro všechny lidi s postižením sluchu

Často bývá někde uváděno, že prohlídky jsou bezbariérové pro neslyšící. Je to však bezbariérovost pouze pro část lidí s postižením sluchu. Babička, která neslyší a něco takového navštíví s vnoučaty, z prohlídky převážně nic nemá.

17.4.2024 v 4:19 | Karma: 6,71 | Přečteno: 149x | Diskuse| Cestování

Ztlumeno

Simultánní přepis a dění na pódiu musí být v jednom zorném poli

Pokud to tak není, nelze sledovat obojí současně. Tlumočník znakového jazyka také nestojí někde stranou a v jiné vzdálenosti. V ČR komunikuje česky (znakový jazyk není čeština) 98% lidí s postižením sluchu (asi 560 000 z 575 000).

25.3.2024 v 7:53 | Karma: 6,25 | Přečteno: 140x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Počet lidí s postižením sluchu v České republice

Přesný počet lidí s postižením sluchu, dejme tomu na +-500 v České republice, nikdy nikdo nespočítá, protože neexistuje oficiální evidence osob se zdravotním postižením. Z dostupných zdrojů si však lze udělat představu.

23.3.2024 v 9:29 | Karma: 4,49 | Přečteno: 181x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Jak píší nevidomí na dotykovém mobilním telefonu

Neslyším a potřebuji sdělení druhé strany v písemné podobě, protože komunikuji česky (zkrátka pouze neslyším - mluvím normálně), tak, jako 98 % lidí s postižením sluchu (třeba babička, která přichází vlivem věku o sluch) v ČR.

20.3.2024 v 7:50 | Karma: 7,10 | Přečteno: 148x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Obvyklé omyly o ohluchlých osobách

Ze strany neinformovaných lidí dochází často k záměně ohluchlých osob s lidmi nedoslýchavými nebo s těmi, kdo se neslyšící již narodili. V důsledku toho vzniká při kontaktu s ohluchlými lidmi mnoho omylů.

11.3.2024 v 7:56 | Karma: 13,53 | Přečteno: 287x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Nejvyšší soud odmítl dovolání střelce z úřadu práce. Potvrdil mu doživotí

26. dubna 2024  10:15

Nejvyšší soud potvrdil Jiřímu Dvořákovi doživotní trest vězení za násilné útoky na několik žen v...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

  • Počet článků 124
  • Celková karma 7,62
  • Průměrná čtenost 789x
ORBI PONTES šíří osvětu v oblasti sluchového postižení.Pořádáme pravidelně na konci září festival Týden komunikace osob se sluchovým postižením.

Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.

S podporou Blog iDNES.cz
 

Seznam rubrik