Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj život se sluchadly

Mám těžkou sluchovou vadu a celý život nosím sluchadla. Začínala jsem před 40 lety s krabičkovými sluchadly, které se nosily v pouzdře na hrudníku. Až v páté třídě na základní škole jsem dostala závěsná sluchadla, která se nosí za ušima a zná je většina populace. Moc jsem si jich vážila a byla jsem šťastná, že žiji ve století techniky.

            Diagnóza: „praktická hluchota“ znamená, že ty malinké zbytky sluchu, které mám, mi i s nejlepšími sluchadly, pouze pomohou, abych se lépe orientovala v prostředí. Celý život budu závislá na odezírání. Telefonování je pro mě nemožné.

            Chodila jsem do speciálních škol – na ZŠ a Gymnázium pro sluchově postižené v Ječné ulici v Praze. Dá se říct, že to byla moje životní výhra. Bez „Ječné“ bych nebyla tam, kde jsem teď. Ještě ve druhé třídě mi nezasvěcení nerozuměli, protože jsem velmi špatně mluvila. Celé dětství jsem byla v neustálé logopedické péči. Babička, rodiče, učitelky ve škole mě opravovaly výslovnost a nutily mě mluvit nahlas. Lezlo mi to na nervy, ale protože jsem od malinka chodila sportovat do oddílu, byla jsem konfrontována se světem slyšících a věděla jsem, že má smysl učit se mluvit. A já jsem chtěla mluvit dobře, „jako ostatní“! Na logopedii jsem chodila snad až do maturity.

            Od mala jsem byla zvyklá, že mi občas nerozumí a nenechala jsem se odradit. Často jsem větu opakovala dvakrát i třikrát. Čím jsem byla starší, byla jsem na podobné situace zvyklá a s postupem času mě už prakticky nic nerozhodilo. Věděla jsem, že se vše dá vyřešit. Měla jsem pozitivní výchovu a snažili se mě vést ke samostatnosti. Neúspěchy jsme nebrali jako tragedii, spíše jsme se snažili vzít si z nich nějaké ponaučení. Neustále jsem hodně četla. Zkoušela jsem různé sporty, kde jsem se přirozeně seznamovala s novými kamarády. Viděla jsem, že jsou lidé různí. Jsou lidé milí, jsou lidé nerudní, jsou lidé přátelští, jsou lidé uzavření, jsou lidé i s jinými handicapy. Naučila jsem se odezírat nejen zepředu, ale i z profilu, což mi velmi usnadňovalo orientaci mezi slyšícími.

            Na gymnáziu jsem už měla vyhraněnější okruh zájmů, stále mě bavila atletika a zaujala mě biologie a chemie. Snažila jsem se vzdělávat i sama, v knihovně jsem si půjčovala knihy o technice, o chemii a medicíně. Zúčastnila jsem se i chemické olympiády. Dobré bylo, že na gymnáziu jsme měli 3 slyšící spolužáky, tak jsme se s nimi mohli povídat i o koncertech a poezii, o umění. Svět se rozšířil o výstavy, o kulturu…

            Studium na vysoké škole se mi jednoznačně líbilo, ve velkém množství lidí jsem už zkušeně uměla odhadnout, kdo bude dostatečně empatický  a trpělivý, s kým si porozumím. Intuice mě většinou nezklamala. Chápala jsem, že moje nutnost odezírání nemusí každého nadchnout. A i kdybych chtěla, tak nikdy nebudu slyšet všechny pikantní informace a drby. Prostě se nedá nic dělat, byla jsem s tím smířená. Našla jsem si sportovní partu kolem softbalu, měla jsem partu z biochemie a další parta, ve které byl i můj budoucí manžel, se vytvořila na Albeři. Občasné neúspěchy mi nevadily, viděla jsem, že nejsem jediná, kdo občas opakoval zkoušku. Před přednáškami nebo před semináři jsem vždy došla za profesory a upozornila je na svůj problém. Když jsem na přednáškách nerozuměla, musela jsem se vše doučit z literatury. Občas mi kamarádi psali něco na kopírák, občas jsme si vzájemně něco vysvětlovali. Chodila jsem za spolužáky na kolej a kopírovala si materiály.

            Občas jsem zažila, jak jsou profesoři zděšení, když jsem za nimi přišla a nevěděli, jak se mnou mají hovořit. Až mi jich někdy bylo líto, jak se snažili, aby mě nechtěně neponížili. Také jsem se setkala s profesory, kteří svou nejistotu maskovali arogancí a neochotou. Ale i s nimi jsem se domluvila na schůdném řešení.

            Sluchově postižený musí být ve světě slyšících i dobrý psycholog. Musí mít hroší kůži.  Musí neustále hledat kompromisy. Musí se usmívat. Když bude mít více zájmů, najde snadněji společnou řeč.

            Během psaní diplomové práce jsem začala pracovat jako pomocná vědecká síla v Ústavu organické chemie a biochemie, hledala jsem tak cestičky, jak najít zajímavé pracovní uplatnění. Během vědecké aspirantury jsem se setkala s bývalými spolužáky a zjistila jsem, že někteří odešli z vysokoškolských studií, protože to nezvládli psychicky. Zdálo se jim, že se na ně dívali skrze prsty, nebyli jim ochotní vyjít vstříc, tak jak si představovali… Pro mě to byl hlavní impuls, proč jsem se chtěla vrátit na bývalé gymnázium a pokusit se současným studentům trochu zvednout sebevědomí. Připravit je na skutečnost, že život není jen procházka růžovým sadem.

            Sluchově postižení se dívají na svět skrze svou vadu, neustále zvažují: „zvládnu to či nezvládnu“? Jsou přirozeně sebestřední, protože je neustále zatěžuje sluchová orientace v prostředí, sbírat informace musí skutečně aktivně s vynaložením určitého úsilí, což psychicky vyčerpává. Sluchově postižení jsou vztahovační, když si někdo cosi šeptá, mají pocit, že hovoří právě o něm. I já jsem se často musela obrnit vůči nepříjemným pocitům a příliš si je nepřipouštět. To už je záležitost výchovy v rodině. Některé sluchově postižené děti jsou nervózní už jen proto,  že mají strach, že jim nebudou rozumět. Rodiče musí podobné situace s dětmi trénovat. Aby se nestyděly, když jim nerozumí v obchodě, když se číšník v restauraci nechápavě dívá, aby se nenechaly vyvést z míry. Měli by nechat své děti, ať si poradí sami. Někdy je porozumění zvlášť obtížné pro druhou stranu, pak se sama často omluvím, usměju se a vysvětlím, že chápu, že to není pro ně jednoduché, když hůře mluvím.

            Velmi mě posiluje vědomí, že smysl života nestojí a nepadá s kvantitou vědomostí (a drbů), ale s počtem přátelských vztahů, které člověk má. Přátelství není o tom, že vím, co dotyčný dělal včera večer. Sluchově postižení nejsou jediní na světě, kteří mají určitý problém.

            Na mateřské dovolené jsme si vytvořily partu maminek podobného založení a se stejně starými dětmi. Hodně jsme pomáhali s organizací akcí pro MŠ a pro místní ZŠ, kam chodí naše stejně staré děti. Záležitosti naší obce nám nejsou lhostejné a snažíme se pomáhat i dále. Tímto způsobem si člověk vytváří v místě bydliště síť sociálních vztahů, která pomáhá zakořenit v novém domově. Myslím, že i mně se to podařilo. Všichni, když se potřebují se mnou domluvit, píší automaticky SMS a já jsem jim vděčná, protože vím, že je to podstatně pracnější a pomalejší forma komunikace.

            Když byli moji synové malí, zapojila jsem se jako trenérka do atletického oddílu ŠSK Újezd nad Lesy. Byly jsme tři a měly jsme na starosti čtyřicet dětí v atletické přípravce. I cizí děti brzy zjistily, že musí se mnou hovořit zřetelně a dívat se přitom na mně. Pro ně je to také užitečná zkušenost. Jezdily jsme o prázdninách na soustředění do Sušice a mě těšilo, když jsme viděly sportovní pokroky našich svěřenců. Nebylo důležité, aby zazářily na závodech, ale aby jim zůstala láska ke sportu, chuť se hýbat, aby nefňukaly, když je bolí nožičky.

            Nyní pracuji jako učitelka na Gymnáziu a ZŠ v Ječné ulici v Praze. Otevřela se u nás i  nová SŠ. Zaměstnání mě uspokojuje. Těší mě, že mohu nejen vzdělávat žáky, ale pokusit se jim předávat pozitivní pohled na svět. Velmi si vážím, že mohu učit na téměř jediné škole pro sluchově postižené, kde se děti vzdělávají orálně a kde nejsou redukované školní osnovy. Celý učitelský sbor pracuje trpělivě s dětmi a snaží se je připravit pro studium na běžných středních školách. Naše děti mají výbornou znalost odezírání a dobře ovládají český jazyk a srozumitelně mluví. Mají tedy nejlepší předpoklady se začlenit do normálního života.

            Integrace je trochu módní záležitost. A integrace sluchově postižených dětí se podle mě někdy zbytečně uspěchá. Myslím si, že bych se svojí vadou nezvládla běžnou základní školu a gymnázium. Děti jsou upřímné a ti, co neslyší narážky nebo „vtipné“ poznámky, se nemohou bránit. Snadno může dojít k šikaně dítěte. A psychické ponížení se vždy hojí pomaleji.         

            Současní rodiče, kteří mají neslyšící dítě stojí před dvojí volbou: první je naučit se společně s ním znakovou řeč a riskovat, že znakový jazyk bude jeho mateřským jazykem a dítě, i když vystuduje školy, si najde přátele pouze mezi neslyšícími, protože s nimi se nejpohodlněji domluví. Uzavře se tak do komunity stejně postižených, kde si občas pěstují i životní pocity ublíženosti.

            Druhá obtížnější cesta je dítě učit se sluchově orientovat a především mluvit, i když to půjde těžce. Neustále trénovat odezírání. Pomoci dítěti najít cestu ke knihám a k jiným koníčkům, ať z něj vyroste všestranný a spokojený člověk. Mluvená nebo alespoň bezchybná psaná čeština je nutností. Nespěchejte s integrací do běžné školy a hledejte školu speciální, kde budou vaše dítě vzdělávat orálně.

Ivana Z.

Autor: Ztlumeno | čtvrtek 11.4.2013 19:13 | karma článku: 26,15 | přečteno: 1640x
  • Další články autora

Ztlumeno

Aby byly památky pro všechny lidi s postižením sluchu

Často bývá někde uváděno, že prohlídky jsou bezbariérové pro neslyšící. Je to však bezbariérovost pouze pro část lidí s postižením sluchu. Babička, která neslyší a něco takového navštíví s vnoučaty, z prohlídky převážně nic nemá.

17.4.2024 v 4:19 | Karma: 6,14 | Přečteno: 128x | Diskuse| Cestování

Ztlumeno

Simultánní přepis a dění na pódiu musí být v jednom zorném poli

Pokud to tak není, nelze sledovat obojí současně. Tlumočník znakového jazyka také nestojí někde stranou a v jiné vzdálenosti. V ČR komunikuje česky (znakový jazyk není čeština) 98% lidí s postižením sluchu (asi 560 000 z 575 000).

25.3.2024 v 7:53 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Počet lidí s postižením sluchu v České republice

Přesný počet lidí s postižením sluchu, dejme tomu na +-500 v České republice, nikdy nikdo nespočítá, protože neexistuje oficiální evidence osob se zdravotním postižením. Z dostupných zdrojů si však lze udělat představu.

23.3.2024 v 9:29 | Karma: 4,49 | Přečteno: 172x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Jak píší nevidomí na dotykovém mobilním telefonu

Neslyším a potřebuji sdělení druhé strany v písemné podobě, protože komunikuji česky (zkrátka pouze neslyším - mluvím normálně), tak, jako 98 % lidí s postižením sluchu (třeba babička, která přichází vlivem věku o sluch) v ČR.

20.3.2024 v 7:50 | Karma: 7,10 | Přečteno: 146x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Obvyklé omyly o ohluchlých osobách

Ze strany neinformovaných lidí dochází často k záměně ohluchlých osob s lidmi nedoslýchavými nebo s těmi, kdo se neslyšící již narodili. V důsledku toho vzniká při kontaktu s ohluchlými lidmi mnoho omylů.

11.3.2024 v 7:56 | Karma: 13,53 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Využití strojového rozpoznání řeči od Microsoftu při poruše sluchu

Rozpoznání řeči má Microsoft opravdu velmi dobré. Málokdo však ví, že kromě diktování článků, e-mailů a dalšího, jej jde velmi dobře využít při komunikaci s osobou s postižením sluchu, která komunikuje česky.

19.1.2024 v 7:56 | Karma: 6,03 | Přečteno: 161x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Upozornění na zvuky pro osoby s postižením sluchu s notifikací

Pokud někdo neslyší, nevnímá běžné zvuky, při kterých si ten, kdo slyší často ani neuvědomuje, jak jsou důležité. Že pípla mikrovlnná trouba, zvoní domovní zvonek, štěká pes (na kterého nevidí) a podobné.

12.1.2024 v 7:55 | Karma: 5,80 | Přečteno: 138x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Mateřský jazyk a postižení sluchu v České republice

Velmi často se slyšící lidé domnívají, že pokud někdo neslyší, komunikuje ve znakovém jazyce. Je to kvůli neznalosti problematiky. Znakový jazyk má vlastní gramatiku, pravidla a s češtinou nemá nic společného.

16.11.2023 v 9:10 | Karma: 10,28 | Přečteno: 218x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Rozhovor ohluchlého s nevidomým: Hendikep je pouze drobnou vadou, která se dá překlenout

Nevidomý Karel odpovídá na dotazy, na které by kdekdo rád znal odpověď, ale ostýchá se nevidomého vyptávat. Karel dělal rozhovor se mnou (nevidomý s ohluchlým), tak „na oplátku“.

2.11.2023 v 7:50 | Karma: 9,59 | Přečteno: 209x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Titulky se zvýrazňováním slov nejsou vhodné pro osoby s postižením sluchu

Je velmi potěšující, když autor mediálního obsahu, opatří své video titulky. Avšak kvůli neznalosti problematiky mnohdy vznikne něco, čemu se titulky říkat nedá, protože nesplňují zcela základní parametry titulkování.

26.10.2023 v 7:12 | Karma: 6,39 | Přečteno: 222x | Diskuse| Média

Ztlumeno

Titulky za pomoci AI pro zvýšení zhlédnutí vašich videí zdarma

Návod, jak vytvořit titulky pro vaše videa pomocí umělé inteligence, abyste zvýšili dosah a zpřístupnili obsah široké veřejnosti, a to bez přepisování či znalostí pravidel titulkování.

11.10.2023 v 11:18 | Karma: 8,17 | Přečteno: 822x | Diskuse| Média

Ztlumeno

Technické a funkční parametry titulků pro osoby se sluchovým postižením

Jistě chcete, aby bylo vaše video přístupné všem. Opatřete ho tedy titulky, aby bylo přístupné široké veřejnosti. Titulky totiž nepoužívají pouze lidé neslyšící. Jsou využívány v různých situacích lidmi bez ohledu na stav sluchu,

29.9.2023 v 7:45 | Karma: 5,89 | Přečteno: 105x | Diskuse| Kultura

Ztlumeno

Porovnání automatických generátorů titulků - buďte bezbariéroví

Je velké usnadnění práce, nechat si titulky k videu na Youtube a dalších sítích, komplet vygenerovat umělou inteligencí, avšak zatím to titulky moc nejsou. Spíše se získá text bez psaní, z něhož je třeba titulky vyrobit ručně.

26.6.2023 v 7:56 | Karma: 8,79 | Přečteno: 1546x | Diskuse| Věda

Ztlumeno

Jak důležitá je znalost kontextu pro osoby s postižením sluchu

Při konverzaci s člověkem, který odezírá, nebo používá strojové rozpoznání mluvy, s převodem do textové podoby, je velmi důležitý kontext. A ten je třeba i to, že od číšníka neočekáváme sdělení jaké je počasí.

16.5.2023 v 7:55 | Karma: 9,21 | Přečteno: 201x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

S překladem a výslovností, může osobám s postižením sluchu pomoci umělá inteligence

O chybné výslovnosti cizích slov, osobami s postižením sluchu, už jsem psal několikrát. Ti, co nikdy neslyšeli, že se vyslovuje „koka kola“, vyslovují tak, jak čtou a vypadají za úplné blby.

11.5.2023 v 7:48 | Karma: 5,54 | Přečteno: 156x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Jsem ohluchlý hudebník a hudba mi je lhostejná

Často se mě někdo ptá: "Štve tě, že neslyšíš hudbu?" Je to logické, zejména když jsem byl 20 let hudebník, a pak přišel o sluch. Rovněž se v době, kdy vídáme spoustu lidí se sluchátky na uších, vkrádá taková otázka na jazyk sama.

3.5.2023 v 7:50 | Karma: 9,90 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Aplikace používané osobami s postižením sluchu (jaký tarif)

Dostal se ke mně dotaz, jaké aplikace používají lidé s postižením sluchu, aby operátor zmapoval používané aplikace a udělal speciální tarif.

24.3.2023 v 7:55 | Karma: 4,30 | Přečteno: 151x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Bariéry nového webu České televize

Lidem bez postižení sluchu, určitě přijdou některé (ne-li všechny) z následujícího seznamu největších bariér, týkajících se skrytých titulků na novém webu České televize, jako úplné prkotiny.

28.2.2023 v 9:20 | Karma: 10,25 | Přečteno: 425x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Některé titulky jsou nežádoucí

Osoby s postižením sluchu, potřebují ke sledování televizoru, nebo videí titulky. Specifikum je v tom, že potřebují, aby byly v titulcích oznamovány zvuky. Teprve pak budou titulky vhodné ke sledování bez zvuku.

4.2.2023 v 7:50 | Karma: 12,65 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Bariéra pro diváky s postižením sluchu

Pokud někdo neslyší a potřebuje ke sledování televizoru skryté titulky, přichází často o informace na obrazovce, protože je titulky zakrývají. Tyto informační lišty však nejsou zbytečné (to by jinak na obrazovce nebyly).

30.1.2023 v 8:01 | Karma: 8,87 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 124
  • Celková karma 7,49
  • Průměrná čtenost 789x
ORBI PONTES šíří osvětu v oblasti sluchového postižení.Pořádáme pravidelně na konci září festival Týden komunikace osob se sluchovým postižením.

Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.

S podporou Blog iDNES.cz
 

Seznam rubrik