Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nesmírně mě mrzí (zase ten mráz), že máte takovou zkušenost. Ta zpropadená společnost! Vždyť je to vlastně nadávka. Jsem zvyklý potkávat lidi a být k nim laskavý. To by mohlo stačit. Na slova seru z vysoka.

0 0
možnosti

Jazyk je společenský, živý a historický fenomén. Mnoho slov nevyjadřuje přesně to, co by obstálo v logice. Uznávám že jisté zpřesnění terminologie je namístě. Jen se to nesmí přehánět. Opravdu slova, která jsem uvedl nepovažuji za nadávky. To bych snad ani nebyl člověk. Například slepý nemá potíže se zrakem. Prostě nevidí- je slepý. Přesto se může orientovat jinak. Hluchý se může naučit mluvit, ale proto nemá potíže se sluchem. Nedivte se doktorům, že si pletou pojmy. Vždyť mnozí ani netuší, jaký je rozdíl mezi psychotikem a psychopatem. Téma je to nesmírně rozsáhlé a netroufám si více, než postiženým a bojujícím projevit úctu a pomoc.

0 0
možnosti

Jak chcete říkat lidem, kteří mluví, ale jen neslyší? Výraz "hluchoněmý" není podle mne u všech typů sluchové vady správné vyjádření. Domnívám se, že lepší je říkat nebo psát - člověk nebo osoba se sluchovým postižením. Lékaři s oblibou tento výraz "hluchoněmý" používají i u lidí, kteří normálně mluví, jen neslyší, odezírají a mají úplnou nebo praktickou hluchotu. Jsou také i jiné výrazy, kdy lékaři nesprávně označí v lékařské zprávě člověka ohluchlého anebo má-li úplnou nebo praktickou oboustrannou hluchotu a např. napíší: "on špatně slyší" anebo " on je typický nedoslýchavec". Lékaře zřejmě mate schopnost člověka se sluchovým postižením umět odezírat ze rtů a mylně se domnívají, že přesto nějak slyší. To se stalo i mně, mám úplnou oboustrannou hluchotu a naučila jsem se odezírat, výuka trvala dlouho, absolvovala jsem různé kurzy odezírání. Lékař ORL o mně do lékařské zprávy napsal, že jsem typický nedoslýchavec, moc jsem se tomu divila a ohradila jsem se. Buď si myslel, že mám zbytky sluchu jako nedoslýchavý člověk anebo mu to nějak nedošlo a neuvědomil si to při psaní zprávy, ačkoliv výsledky mého audiogramu jasně prokázaly, že neslyším vůbec nic.

0 0
možnosti

Vždy smekám klobouk před lidmi, kteří nesou svůj kříž krutého zmrzačení. Ale teď něco o slovech. Zažíváme nebývalý boom rádoby citlivých neologismů. Dříve byli lidé přímější. Potkali slepého, hluchého, hluchoněmého, mrzáka, (ze slova mrzet, mrzký- oboje od slova mráz). Téměř každá vesnice měla obecního kripla. Homosexuál byl sodomita, případně pederast. Opravdu nevidím žádný přínos v záměně slov. Jsou to jen zvuky. Mnohem důležitější je, žít ve společnosti slušnosti a pomoci. Pak si buďte klidně hluchoněmá. Mimochodem slovo němec vzniklo tak, že slovanské obyvatelstvo germánům nerozumělo a byli tak vlastně němí. Krásná ukázka subjektivismu. :-)

2 0
možnosti

28. 8. 2016 18:52

Vkládáme reakci autorky článku, protože nemá na iDnes účet:

Upřímněřečeno, píšete o minulosti. Ale my žijeme už v 21. století. Slovo„hluchoněmý“ je zastaralé a patří do „muzea“. Ohledně vzniku slova „Němec“.Krásná ukázka subjektivismu, ale nepravdivá. Němci a Slované byli veskutečnosti mnohořeční, ale v té době ještě neexistovali překladatelécizích jazyků. To je pochopitelné. To platí i pro současnou přítomnost.Prezident, neovládající světový cizí jazyk a mající k dispozici svéhopřekladatele, je také vlastně němý?!? Lidé se sluchovým postižením se mezisebou i s okolním světem dorozumívají pomocí několika komunikačníchsystémů. Nejsou tak „němí“ v komunikaci.

Mezi námijsou vzdělaní neslyšící – uživatelé znakového jazyka a bilingvisté, jsou to i velkéosobnosti. Ke slovu „osobnost“ se nehodí slovo „hluchoněmý“. Vysvětlím Vám,kdybyste, nedej Bože, teď ohluchl nebo Vás přepadla stařecká hluchota. Sluch jenenávratně pryč. A najednou zjistíte, žejste odříznut od světa slyšících, musíte opustit postavení vedoucího iperspektivní zaměstnání, rodina Vám přestane rozumět a k tomu ses Vámi rozvede. Majoritní společnost Vás označí za „hluchoněmého“, kdyžbudete dál mnohořečný. Z důvodukomunikační bariéry. Smířil byste se s tím, že majoritní společnost Vásvyloučí?!?

0 0
možnosti
Foto

Děkuji. Tohle mě nikdy nenapadlo, jsem ráda, že to vím. Mám neslyšící kamarádku, ohluchla po nemoci v dětství, takže normálně mluví a neznalého ani nenapadne, že neslyší, ale odezírá. Pokud je někdo neslyšící od narození, musí to být složité. Ale myslím, že nikdo nechce necitlivě ubližovat, je to věc osvěty, vysvětlit ten rozdíl, jako jste to udělala vy. Právě lékaři by ho rozhodně měli znát.

3 0
možnosti
Foto

Ano, přesně tak. Nechtějí být pravděpodobně necitliví, ale jsou neznalí (nejen lékaři).

1 0
možnosti
Foto

Já si vůbec neumím představit, jak se mohou lidé "bez zvuku od narození" naučit mluvit. Vůbec mě nenapadá, jak to těm těm dětem vysvětlit, a hluboce smekám před těmi, kteří to dokáží a ještě hlouběji před těmi, kteří se to naučí.

3 0
možnosti

J33a60r69a 18R90a16n96k

27. 8. 2016 0:02

Hellen Keller.....dokonce jeste navic slepaR^

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS