Ztlumeno

ORBI PONTES šíří osvětu v oblasti sluchového postižení.Pořádáme pravidelně na konci září festival Týden komunikace osob se sluchovým postižením.

Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.

S podporou Blog iDNES.cz
 
  • Počet článků 124
  • Celková karma 7,62
  • Průměrná čtenost 789x

Seznam rubrik

Ztlumeno

Po prázdninách mi začíná kurz znakovky. Těším se a ladím...

Přestože to bude už čtvrtý rok, obávám se, že jsem „zamrzla“ na úrovni asi roku druhého. Se znakovkou je to stejné jako s jakýmkoli jiným jazykem, pokud se jeho uživatel chce vyvíjet, musí jazyk opravdu více a více užívat. Já to nedělám. Frekvence a intenzita mého užívání zůstala pouze u hodiny a půl výuky týdně. A vyhovuje mi to.

23.9.2013 v 15:14 | Karma: 7,34 | Přečteno: 270x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Může neslyšící řídit auto?

Může neslyšící řídit auto? Toť otázka. V poslední době se totiž stále častěji setkávám s protichůdnými reakcemi slyšících, týkajícími se řidičských schopností nás, sluchově postižených. Jedna skupina tvrdí, že sluchová vada nepředstavuje žádnou překážku v řízení, druhá skupina však tento názor nesdílí.

16.9.2013 v 11:11 | Karma: 17,53 | Přečteno: 5026x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Slyším a neslyším...

Někdy slyším, a někdy neslyším... Ptáte se, jestli to jde?... Ano, jde to. Alespoň tedy já to umím... Ale umím to i neumím...

9.9.2013 v 13:37 | Karma: 13,92 | Přečteno: 1263x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Jsem hluchá, ale i přesto říkám, že občas slyším

Ano, jsem úplně hluchá, a to na obě uši. Nepomůže mi žádné naslouchadlo. Nemohu mít Kochleární implantát, jelikož moje zvukové nervy jsou poškozeny. Kmenový implantát nemohu mít, jelikož mám v hlavě neuronimy. Já ale i přesto říkám, že občas někdy slyším.Ano, opravdu někdy slyším. Sice je to jiný sluch, ale pro mě, je to sluch.

3.9.2013 v 15:44 | Karma: 9,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Nevím co říkáte

Pokud někdo řekne: „Nerozumím, co říkáte,“ v prostředí, kde není hluk, často takové sdělení vyvolá u druhé strany dojem, že ten „někdo“ je nechápavý a nerozumí obsahu slov. Že nerozumí samotným slovům, protože neslyší jej třeba ani nenapadne.

24.8.2013 v 18:27 | Karma: 10,16 | Přečteno: 631x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Internet a mobil v mém stáří – nebo ještě mládí?

Překlenul se další rok, hned poté se zvýšil i můj věk. Přesná doba na vzpomínání. Před 24 lety jsem onemocněla, ztratila sluch i pohyblivost. Má dcera a bratr mi umožnili zkusit si psaní na jejich počítači. Byla jsem nadšená, po tom jsem toužila dávno.

20.8.2013 v 0:31 | Karma: 9,37 | Přečteno: 523x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Pravdu doktore!

Tinnitus není nemoc, ale příznak. Každý člověk má své vlastní typické zvuky. Pro všechny tinnitáře platí, že zvuky neslyší ušima, nýbrž mozkem. Terapie je vždy komplikovaná, individuální a ne vždy vede k žádoucímu efektu.

17.7.2013 v 14:46 | Karma: 13,76 | Přečteno: 2124x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Národní divadlo. Příští zastávka: Národní třída

Gong. „Národní divadlo. Příští zastávka: Národní třída.“ Tak obyčejné hlášení zastávek v tramvaji. A přesto neobyčejné. Uvědomují si lidé, kteří disponují mnohem lepším sluchem než já, že vlastně mají privilegium slyšet a rozumět hlášení, která znějí nejen v tramvajích?

19.6.2013 v 8:29 | Karma: 10,92 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Ztlumeno

Napučená jabloň

Konečně hezký letní den po samé té vodě. A teplý večer. Takové večery mám ráda. Sedím u otevřených balkónových dveří, muž mi donesl sklenku piva (asi abych nebyla smutná, když on právě odchází zapíjet novorozeně našich známých) a poslouchám koncert, který se koná v rámci soukromé akce v nedalekém parku.

14.6.2013 v 11:36 | Karma: 5,26 | Přečteno: 253x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Kde ubráno bylo, jinde přidáno jest

Tak jsme byly s kamarádkou ve škole. Vzhledem k tomu, že nám je oběma již nějakou dobu přes třicet, nešly jsme s cílem zasednout do lavic, nýbrž představit prvňáčkům svět ticha. Svět, kde lidé neslyší a jsou nuceni se se svým okolím nějakým způsobem dorozumět.

30.5.2013 v 22:17 | Karma: 13,56 | Přečteno: 605x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Co byste chtěla, vždyť jen neslyšíte

Ono to je tak, že zkusit si vozík a jaké to na něm je úsilí překonávat obruby chodníku anebo schody jde, zavřít oči a vzít do ruky hůl a šátrat taky jde zkusit. Ale "vypnout" sluch naprosto zkusit nejde, ani s vatou v uších - protože prý přes vatu je taky cosi slyšet, takže absolutní ticho si prostě nemůžeš vyzkoušet. Krom toho ty ostatní bariéry jsou spíš technické, odstraní se jednou provždy např. vybudováním nájezdu, vodicího popruhu - zkrátka technika se dá do té situace vložit a zmírnit bariéry. Ovšem bariéry z hlediska sluchu neodstraníš technikou, poněvadž jsou v lidech - jak kdo je ochoten svoji řeč přizpůsobit, abychom mu rozuměli.

9.5.2013 v 8:44 | Karma: 18,30 | Přečteno: 1025x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Tinnitus a já

V životě se s určitou formou tinnitu setká téměř každý člověk. V pravidelných či nepravidelných intervalech začíná vnímat hučení, pískání či vrzání v uších. Pravdou je, že se většinou jedná o zvuky takové intenzity, na kterou se dá s trochou dobré vůle zvyknout. Horší situace nastává, pokud šelesty začínají bránit v koncentraci a negativně ovlivňují kvalitu života takto postiženého jedince.

2.5.2013 v 19:16 | Karma: 16,29 | Přečteno: 3869x | Diskuse| Osobní

Ztlumeno

Našla jsem svoji Alma Mater!

Nejdřív mi dovolte abych se Vám krátce představila. Jsem studentka Masarykovy univerzity v Brně, studuji obor Speciální pedagogika na pedagogické fakultě, letos v září nastoupím do třetího ročníku. Mám diagnostikovánu vrozenou těžkou percepční (senzoneurální) sluchovou vadu, která se projevuje hlavně tím, že postižený není schopen rozumět v pásmu řeči. Nevím, zda jsem se s touto vlastností narodila, nebo zda jsem si ji v průběhu dětství osvojila, ale jsem schopná odezírat na velice vysoké úrovni. Rozumím skoro každému, záleží ale na více okolnostech.

26.4.2013 v 7:16 | Karma: 13,53 | Přečteno: 568x | Diskuse| Ostatní

Ztlumeno

Základem je empatie

Český znakový jazyk jsem se začala učit, protože prostě jazyky miluju. Fascinuje mne, když se s někým potkám a mohu se s ním pobavit v jeho jazyce nebo prostě v jazyce, kterým se společně domluvíme. Cestováním jsem si potvrdila, že prosté „ano“, „dobrý den“ nebo „děkuji“ v jazyce země, kde se právě nacházím, vyluzuje lidem nejen úsměv na tváři ale často i otevírá srdce. A funguje to všude stejně v Evropě, Asii, Africe a věřím, že i na americkém nebo australském kontinentě, kam jsem se zatím nedostala.

18.4.2013 v 11:48 | Karma: 23,02 | Přečteno: 2425x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Můj život se sluchadly

Mám těžkou sluchovou vadu a celý život nosím sluchadla. Začínala jsem před 40 lety s krabičkovými sluchadly, které se nosily v pouzdře na hrudníku. Až v páté třídě na základní škole jsem dostala závěsná sluchadla, která se nosí za ušima a zná je většina populace. Moc jsem si jich vážila a byla jsem šťastná, že žiji ve století techniky.

11.4.2013 v 19:13 | Karma: 26,15 | Přečteno: 1641x | Diskuse| Společnost

Ztlumeno

Já a znakovka

Moje kamarádka má tři dcery. Nejstarší je 5 let, prostřední brzy oslaví 3 roky a té nejmladší byl letos v létě rok. Holčičky jako princezny, dcery pana krále, jak si jejich tatínek s oblibou nechává říkat. Všechny jsou moc šikovné a milé, jen ta prostřední od narození neslyší.

4.4.2013 v 23:05 | Karma: 19,76 | Přečteno: 691x | Diskuse| Společnost