Titulky a titulkování z pohledu uživatele

28. 01. 2019 8:06:49
Videa na internetu bývají opatřena titulky. Buď připojenými v textovém souboru, nebo vloženými napevno v obraze. Mnoho jich však má formát, jenž se obtížně čte a luštění slov je tak velmi náročné.

Titulky jsou u videí k dispozici buď proto, že jsou v cizím jazyce a je potřeba opatřit je psaným překladem, nebo jsou v češtině a mají za úkol zpřístupnit obsah osobám, které neslyší, popřípadě mají pomoci cizincům, kteří se učí česky (porovnáním mluvené a psané formy češtiny). Využijí je však i lidé, kteří z nějakého důvodu potřebují ztlumit či vypnout zvuk, aby nerušili ostatní lidi v místnosti. Paleta uživatelů je tedy dosti široká, proto by se titulkům na internetu měla věnovat zasloužená pozornost.

Následující text není žádný manuál, ale jsou to mé postřehy a připomínky k jakémukoli titulkování za 11 let mého neslyšení (psáno v roce 2014), protože nemohu sledovat nic jiného, než to, co je českými titulky opatřeno. Zejména k titulkům, jež jsou do videa vloženy napevno.

Všeobecně

Aby se mohl divák soustředit na obsah a ne na čtení, měly by titulky jaksi "samy skočit do oka", čili mít co největší čitelnost a třeba i dobu zobrazení, či největší počet znaků na řádku (u skrytých titulků v televizi je norma 35 znaků a ve videích na internetu max. 45 znaků na řádek).
Není třeba vymýšlet vymyšlené a ověřené mnoha lety (v rámci čitelnosti). Je prima vzít si příklady z médií.

Jaké písmo

Je všeobecně známo, že na papíru v knize se lépe čte písmo patkové, kdežto na monitorech (televizích - zkrátka v elektronické podobě) tomu je přesně naopak. Video na monitoru s titulky v patkovém písmu se prostě nedá. Rovněž písma neobvyklá (i když bezpatková např. i Comic Sans MS). Také písma široká (Verdana) nejsou vhodná, protože je řádek dlouhý, nebo se na něj ani nevejde počet znaků (ideálně nejvíc tak do 45 - záleží na době zobrazení). Nejvíce mi vyhovuje font Arial. Nikoli však Arial Black.
Příkladem budiž všechny nápisy v televizích - nikdo nepoužívá patkové písmo.

Řez písma (normal, tučné, kurziva)

Pro větší čitelnost se často volí tučný řez písma. Avšak tučné písmo slouží k obsahovému zvýraznění, nikoli k zvýraznění "aby to bylo lépe vidět". Knihy /časopisy/ a další také nejsou celé tučně a celý text tučně by se nedal číst. Osobně nečtu ani celé odstavce tučně (samozřejmě perexy v časopisech ano). Představte si, číst 15 minut knihu vysázenou pouze tučně. Vydrželi byste to? S patnáctiminutovým videem to je úplně stejné a film 90 minut je vyloženě utrpení. Nebo dokonce i tučná kurziva.
Kurziva se používá k citacím, avšak to ve videích moc nebývá. Píšu to proto, že často někdo použije tučnou kurzivu. Tučný text má obsah zdůraznit a kurziva jaksi odlehčit, či odlišit od ostatního. Tučnou kurzivu tedy nazývám pornokurziva a dělat/číst by se měla až po 22 hodině (tohle pořád prosazuji a musel jsem to propašovat i sem).
Tak trochu s tím souvisí i PSANÍ VELKÝMI PÍSMENY. Na všelijaké jednoslovné (nebo i tak tříslovné) nápisy to je celkem vžité. Ale už na titulek článku, či dokonce celý odstavec/video, zcela nevhodné.

Tím jsem se dostal k bezpatkovému písmu s normálním řezem (Arial normal).

Jak zvýraznit titulky

Podle mě dost záleží na barvě, a když nejsou titulky vůči okolí kontrastní, musí se "luštit". Okolím je myšlena světlá (mnohdy i téměř bílá), či tmavá barva pozadí. Bílé titulky jsou sice na tmavém vidět perfektně, nicméně na světlém, či dokonce bílém (kuchařská zástěra) špatně, nebo vůbec. Někdo zvolí šedou barvu, ale to není ideální. Šedá je sice na bílé vidět, ale není kontrastní, takže je obtížné čtení. K zlepšení čitelnosti velmi pomůže obtah písma. U světlých titulků černě. Avšak super je, když mají titulky barvu, která se v pozadí příliš nevyskytuje. Osvědčená je žlutá. Když pak mají ještě černý obtah, je jejich čtení pohodlné a nevyžaduje to soustředěnost na jejich čtení. Takto byly titulkovány filmy v původním znění, kdy jsem jako dejme tomu desetiletý stíhal v kině číst titulky a sledovat děj filmu. Blíží se tomu možnosti nastavení titulků přehrávačů videí v počítačích.

Ještě lepší je, když mají titulky vlastní pozadí. To jsou čitelné dokonale.

Jaké tedy titulky

Když se vloží titulky "natvrdo" do videa, nejvíc se mi líbí právě ony žluté s černým obtahem.. Samozřejmě úplně nejvíc, když mají i své (černé) pozadí, nebo trochu větší, než písmena a poloprůhledné. Ale je mi jasné, že záleží na editoru titulků, co vlastně vůbec umožňuje. U internetových videí většinou neumožňuje nic (nastavení), jen snad Youtube nastavení velikosti písma. U videa na internetu totiž nelze zvolit přehrávač a je to právě přehrávačem, protože se používají tzv. externí titulky, kdy jde v podstatě o textový soubor, v němž jsou jen titulky a časy. U videí na internetu tedy většinou nelze zvolit písmo/barvy.

Určitě by stálo za úvahu vložit titulky k videím, kde nejde nastavit písmo "natvrdo" v dobře čitelném písmu, velikosti a barvě.

Ukázky toho, co mi (a nejen mně) vadí

Žádný kontrast

Malé, tučné a nečitelné

Bez obtahu světlé na světlém

Exotické tučné písmo

Přímo odstrašující příklad. Titulky jsou nekontrastní a ještě ke všemu 4 řádky o dvou slovech. 3 a víc řádků se mi špatně čte. Normálně mi do oka skočí celý řádek jaksi naráz. Když však jsou nad řádkem a pod řádkem písmena (třířádkové titulky), musím je "číst" a i když jsou tři řádky zobrazeny déle, než dva, konečný efekt je vlastně pracnější čtení. Příklad s vymyšlenými čísly kvůli lepšímu počítání. Scéna trvá 10 vteřin a jsou potřeba 3 řádky titulků. Při dvouřádkovém plus jednořádkovém mi jejich "skočení do oka" zabere 3 vteřiny a 7 vteřin se mohu soustředit na obraz. Přečtení třířádkového mi zabere vteřin 6 a na obraz zbudou pouze 4 vteřiny.

Titulky na Youtube

Pokud jsou titulky vloženy do videa napevno, nejde s nimi udělat žádné nastavení. A i když jsou bezva kontrastní, jsou zase třeba tučně.

Na Youtube jde nastavit velikost, barva pozadí, ale zase většina lidí vůbec nebude vědět, že to jde, nebo to nebude umět, obzvláště méně zdatní s počítačem. Jestli na Youtube vložit titulky napevno (a je to i pracnější) je dilema. Nehledě na to, že někdo by uvítal třeba menší.

Standardně nejsou titulky na Youtube zrovna moc přívětivé a často jsou i nečitelné.

Stačí však vlézt do nastavení titulků a čitelné si je udělat

A co vůbec

Nikdy nepoužívejte "jedoucí titulky". Při nich je zrak upřen do místa, kde slova vyjíždějí a vůbec nelze sledovat děj. A když se uživatel podívá na obraz, text mu ujede a musí hledat, kde přestal "lovit text". A pokud je mluva rychlá, často ani konec čtení nenajde, protože zmizí. Také nečteme po jednotlivých slovech, jak se objevují, ale vcelku třeba 4 slova a to se u jedoucích nedá.

Jednou se mi někdo samochválil, jak udělal titulky (byly tučně, malým písmem, 150 znaků na řádku a napevno vložené) jen proto, aby bylo jeho video "dokonalé". Tenkrát jsem mu shrnul myšlenku celého článku v jednom odstavci:
"Abych se mohl na video podívat, potřebuji u něj titulky, protože neslyším. Avšak titulky, které je pracné číst, jsou možná horší, než žádné, jelikož jsem jen naštvaný, jak jsem věnoval čas tomu, abych si "přečetl video". Titulky by měly být na čtení co nejméně náročné, aby se dal sledovat obraz, jinak je lepší, přečíst si knihu. Je škoda, když už někdo vyrobí titulky pro ty, kteří neslyší a tyto titulky jsou kvůli několika věcem v podstatě nepoužitelné."

Pokud byste se chtěli titulkováním zabývat nějak pravidelně a titulkovat videa, kde je víc, než monolog (seriály, filmy, internetová TV, atd.), nebude pravděpodobně tento můj pohled zcela dostatečný, protože v jednom článku nelze vystihnout veškerou problematiku titulkování. K tomu bude lepší manuál pro titulkáře a konzultace s Mgr. Věrou Strnadovou, předsedkyni komise pro skryté titulky, jenž vám ráda poradí co a jak dělat/nedělat.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Ladislav Kratochvíl (člen komise pro skryté titulky)
Kráťa ohluchl ve svých 40 letech v roce 2003. Kromě psaní se věnuje vlastnímu webu (www.kochlear.cz), počítačovému poradenství a problematice ztráty sluchu ve středním věku a později. Zabývá se nejen touto tematikou a souvisejícími přednáškami, ale také možnostmi přepisu mluveného slova do textu v reálném čase.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Autor: Ztlumeno | pondělí 28.1.2019 8:06 | karma článku: 9.86 | přečteno: 272x

Další články blogera

Ztlumeno

Simultánní přepis - porovnání

Doslovný přepis profesionálním přepisovatelem je něco zcela jiného než to, co si pod tímto pojmem představuje běžný uživatel klávesnice. Z videí, která si občas natáčím při přepisech, jsem vyrobil porovnání.

11.12.2018 v 7:52 | Karma článku: 4.71 | Přečteno: 147 | Diskuse

Ztlumeno

Není možné rozklikávat každý pořad v televizních programech

My, kteří neslyšíme si nemůžeme vybírat programy podle toho, co by se nám líbilo, ale podle toho, co je opatřeno skrytými titulky. Je to tedy zcela zásadní informace, která určuje, zdali lze program sledovat, či ne.

23.11.2018 v 7:53 | Karma článku: 9.29 | Přečteno: 309 | Diskuse

Ztlumeno

Fitness náramek jako kompenzační pomůcka

Velmi potřebná kompenzační pomůcka pro osoby s postižením sluchu je vibrační budík. Jenže budík pouze budí a musí se pokaždé nařídit. Na upozornění přes den použitelný není.

30.9.2018 v 9:50 | Karma článku: 10.39 | Přečteno: 244 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Jan Vondrouš

Několik otazníků nad smrtí Jana Masaryka

S otevřenou pusou jsem si přečetl dnešní článek na portálu idnes.cz o další variantě možné tragické smrti ministra zahraničních věcí Jana Masaryka a nevyšel jsem z údivu.

19.2.2019 v 22:40 | Karma článku: 31.90 | Přečteno: 1938 | Diskuse

Josef Nožička

V porovnání s íránskou státní televizí je na tom Česká televize přece jen dobře…

Íránská státní televize odvolala na poslední chvíli fotbalový přenos ze zápasu německé bundesligy. Důvodem bylo, že zápas řídila ženská rozhodčí.

19.2.2019 v 17:45 | Karma článku: 31.21 | Přečteno: 1071 | Diskuse

Josef Nožička

Václav Klaus mladší je trnem v oku mediálním vzdělávacím odborníkům

Při surfování internetem jsem narazil na dva komentáře, týkající se školství. Přičemž oba dva se trefovaly do současného předsedy školského výboru Poslanecké sněmovny Václava Klause mladšího.

17.2.2019 v 11:06 | Karma článku: 41.06 | Přečteno: 1535 | Diskuse

Martin Faltýn

Letadla, lvíčci a lavina

Zní to jak název nějaké špatné italské komedie 70. let... leč omyl. Co mají tyto tři pojmy společného?

10.2.2019 v 17:24 | Karma článku: 14.71 | Přečteno: 243 | Diskuse

Jan Zíma

V kauze pořezání Petry Kvitové si pan obžalovaný nárokuje věci, na které nemá právo !

Mnohým by se mohlo zdát, že pan Žondra je nevinný, protože zarputile bojuje za svoji svobodu. Otázkou zní, zda si ji zaslouží ? Anebo je to celé jen bezohledné divadlo.

6.2.2019 v 18:56 | Karma článku: 30.04 | Přečteno: 1165 |
Počet článků 84 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 697

ORBI PONTES šíří osvětu v oblasti sluchového postižení.Pořádáme pravidelně na konci září festival Týden komunikace osob se sluchovým postižením.

Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.

S podporou Blog iDNES.cz
 

Najdete na iDNES.cz