Bariéry v pražské hromadné dopravě
Pro mě osobně je veliká bariéra v dopravě, konkrétně v metru to, že se nikde nezobrazuje, kde právě jsem. A myslím, že to není bariéra pouze pro mě, ale i pro spoustu slyšících mimopražských, nebo cizinců.
Mimopražští slyšící Češi to ví alespoň z hlášení. Cizinci však kvůli odlišné výslovnosti hlásek musí být často zmateni (např. ípé - ejpí). Osoby se sluchovým postižením jsou odkázány pouze na to, že si přečtou na infopanelu "příští stanici", případně (a to i cizinci) název stanice na stěně stanice (pokud na něj vidí).
Vyřešit by se to dalo například tak, že by se na infopanelu zobrazoval název stanice, kde vlak stojí a v dalším "řádku" směr kterým jede a konečná stanice. Příklad:
Smíchovské nádraží * pokračuje ve směru Můstek (přestup na trasu A) - Černý Most. Viděl jsem to myslím v autobusu č. 154.
Úplně ideální by však byla blikající šipka (či kolečko) na schéma stanic, které je nade dveřmi vagónu, jenž by ukazovalo, kde vlak právě je.
Další bariérou se stalo to, že na boku tramvají a autobusů v Praze zmizelo kudy dopravní prostředek jede.
Modelový příklad:
Přijdu na stanici tramvaje a právě přijede tramvaj č. 18. Protože nemá na boku napsáno, kudy jede, jdu studovat jízdní řady, jestli jede přes "Karlovo náměstí" a ona mezitím odjede. Protože jedu zrovna na "Karlovo náměstí" (či třeba na "Staroměstskou"), měl jsem s touto tramvají jet, ale kvůli tomu, že jsem nevěděl, že tam jede, musím (podle mě zbytečně) čekat na další č. 18, jelikož jiná linka tam ani nejede (jsem na stanici "Královský letohrádek). A čekat třeba večer, když je zima, z mého pohledu zbytečně, není moc příjemné.
Zeptat se řidiče, jestli "tam" jede je pro osoby se sluchovým postižením téměř nemožné. Mnohdy se ani dveře tramvaje u řidiče neotevřou (novější vozy), když ano a osoba se sluchovým postižením se zeptá (Jedete "tam"?) řidič sice ochotně odpoví. Ale třeba s otočenou hlavou a "není vidět co říká". Málokdy kývne ano/ne (to je vidět dobře) a ani netuší, že se ho ptá neslyšící - "neslyšení" není nijak poznat jako třeba nevidomost. Některé osoby se sluchovým postižením také komunikují jen ve znakovém jazyce a "zeptat se" je pro ně takřka nemožné.
Řešením by bylo vrátit na bok dopravních prostředků info, kudy prostředek jede.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Ladislav Kratochvíl
Kráťa ohluchl ve svých 40 letech v roce 2003. Kromě psaní se věnuje vlastnímu webu (www.kochlear.cz), počítačovému poradenství a problematice ztráty sluchu ve středním věku a později. Zabývá se nejen touto tematikou a souvisejícími přednáškami, ale také možnostmi přepisu mluveného slova do textu v reálném čase.
Ztlumeno
Když masmédium mystifikuje neznalou veřejnost, není to dobré
Pokud uvádí nějaké masmédium klamavé informace, není to vůbec dobré. Nebýt toho, že jsem se všiml, napsal jim a opravili si to, mystifikovali by veřejnost i nadále.
Ztlumeno
Aby byly památky pro všechny lidi s postižením sluchu
Často bývá někde uváděno, že prohlídky jsou bezbariérové pro neslyšící. Je to však bezbariérovost pouze pro část lidí s postižením sluchu. Babička, která neslyší a něco takového navštíví s vnoučaty, z prohlídky převážně nic nemá.
Ztlumeno
Simultánní přepis a dění na pódiu musí být v jednom zorném poli
Pokud to tak není, nelze sledovat obojí současně. Tlumočník znakového jazyka také nestojí někde stranou a v jiné vzdálenosti. V ČR komunikuje česky (znakový jazyk není čeština) 98% lidí s postižením sluchu (asi 560 000 z 575 000).
Ztlumeno
Počet lidí s postižením sluchu v České republice
Přesný počet lidí s postižením sluchu, dejme tomu na +-500 v České republice, nikdy nikdo nespočítá, protože neexistuje oficiální evidence osob se zdravotním postižením. Z dostupných zdrojů si však lze udělat představu.
Ztlumeno
Jak píší nevidomí na dotykovém mobilním telefonu
Neslyším a potřebuji sdělení druhé strany v písemné podobě, protože komunikuji česky (zkrátka pouze neslyším - mluvím normálně), tak, jako 98 % lidí s postižením sluchu (třeba babička, která přichází vlivem věku o sluch) v ČR.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Do Gazy dorazily po americkém provizorním molu první kamiony s pomocí
Do Pásma Gazy se ráno dostaly první dodávky humanitární pomocí přes provizorní molo, které tam ve...
Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili
Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...
Opilý muž si ohříval jídlo a usnul. Policisté se do bytu dostali beranidlem
Dramatickou službu měli dva ostravští policisté. Beranidlem se museli dostat do bytu v obvodu...
Útěk splašeného koně mezi diváky na dostizích vyšetřuje policie jako nedbalost
Incident z minulého týdne, při kterém v diváckém prostoru dostihového závodiště v Pardubicích...
- Počet článků 125
- Celková karma 7,62
- Průměrná čtenost 783x
Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.
S podporou Blog iDNES.cz